Zdecydowana większość pracodawców instytucji hotelowych średniego szczebla wymaga przede wszystkim doświadczenia w obsłudze klienta, a także biegłej znajomości języka obcego, pozwalającej na swobodą komunikację. W tym miejscu przydatne mogą się okazać wszelkie zaświadczenia o ukończonych kursach językowych lub dokumenty potwierdzające praktyczną znajomość języka obcego w mowie i piśmie.
Poza doświadczeniem w pracy z klientem pożądane mogą okazać się kwalifikacje zawodowe, zdobyte w szkołach policealnych. Zazwyczaj nauka zawodu w takich placówkach trwa rok (dwa semestry), przeprowadzana jest w trybie zaocznym i zakończona uzyskaniem dyplomu z tytułem zawodowym. To najbardziej efektywna droga do zdobycia wymarzonych umiejętności. Jednak, jeśli nie dysponujemy takim czasem – do wyboru mamy także kursy. Kurs trwa średnio dwa dni i pozwala na uzyskanie odpowiedniego certyfikatu, a nierzadko także materiałów szkoleniowych i bezpłatnych konsultacji po jego zakończeniu. Oczywiście znajdziemy także kursy dłuższe, a nawet kursy które możemy odbyć zdalnie – tzw. e-learning.
Placówki o wyższym standardzie natomiast oczekiwać będą wykształcenia wyższego, najchętniej na kierunku turystyka i rekreacja (ze specjalnością hotelarstwo) lub na kierunkach związanych z administracją, zarządzaniem czy księgowością. Zdobycie wymaganej na stanowisku recepcjonisty wiedzy może zatem przebiegać wielotorowo, a samo stanowisko oferuje dość sporo dróg rozwoju zawodowego oraz późniejszego dokształcania się w jego ramach.