Zakres obowiązków recepcjonisty lub recepcjonistki w hotelu w Kielcach, tak jak w każdym innym mieście Polski, składa się z określonych elementów nierozerwalnie związanych z tym zawodem. Do najważniejszych obowiązków należy obsługa gości przy ich przyjmowaniu i wyjeździe, a także opieka nad nimi w trakcie ich pobytu w hotelu. Obsługa ta obejmuje:
- meldowanie gości,
- przydzielanie pokoi,
- udzielanie informacji,
- przyjmowanie rezerwacji,
- obsługę korespondencji,
- przyjmowanie reklamacji,
- prowadzenie i wydawanie rachunków związanych z pobytem gości,
- obsługę programów komputerowych i urządzeń biurowych.
Bardzo często recepcjonista pełni funkcję swoistego opiekuna gości, do którego gość hotelowy w razie wszelkich problemów czy niejasności powinien zwrócić się po pomoc. Co więcej, recepcjonista przyjmuje zlecenia na różne usługi świadczone w hotelu: budzenie, wycieczki, zamówienie biletów na podróż oraz usługi informacyjne, recepcjonistka Kielce.
Jako, że zawód recepcjonisty opiera się na bezpośrednich kontaktach z klientem, każdy pracownik recepcji musi cechować się komunikatywnością, logiką, umiejętnością wzbudzania zaufania i radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Bardzo ważna jest również podzielność uwagi, która pozwala wykonywać kilka czynności jednocześnie. Praca na recepcji w dużej mierze wykonywana jest na stojąco, dlatego dobry recepcjonista powinien cechować się ogólną sprawnością fizyczną i wytrzymałością. Długotrwałe stanie może bowiem powodować bóle kręgosłupa, nóg i ogólne zmęczenie.