Consierge najogólniej rzecz ujmując jest pracownikiem (głównie instytucji hotelowych) zajmującym się załatwianiem różnorakich spraw dla klientów tychże instytucji. Na pierwszy rzut oka oba stanowiska więc wydają się do siebie łudząco podobne. Oś ich zawodowego zainteresowania skupia się na kompleksowej obsłudze gości. Mimo tego, nie zapominajmy, że są to dwa różne stanowiska.
Praca recepcjonistki jest przede wszystkim stacjonarna – wypełnianie obowiązków właściwych dla tego stanowiska odbywa się docelowo w miejscu w pracy i nie wymaga od pracownika mobilności czy podróży służbowych. Ze swojego stanowiska pracy recepcjonista obsługuje gości w zakresie meldowania i wymeldowywania, zarządzania systemem wolnych miejsc, prowadzenia rejestrów, a także udzielania gościom wszelkich niezbędnych informacji – zarówno o ofercie firmy, jak i dalszych, związanych np. z miejscowością.
Stanowisko consierga z kolei skupia się na bardziej wyśrubowanych życzeniach gości, związanych z ich obsługą. Mogą dotyczyć one wszystkich dziedzin życia klienta, począwszy od obsługi jego kalendarza biznesowego, poprzez organizację spotkań zawodowych i prywatnych, przygotowywanie raportów i prezentacji, wymianę kontaktów, na zadaniach typowo prywatnych skończywszy. Do tych ostatnich zaliczamy kwestie związane np. z załatwianiem biletów i środków transportu, planowaniem podróży czy po prostu organizacją życia rodzinnego. Podsumowując: recepcjonista wykonuje podstawowe zadania związane z przyjęciem gości, natomiast consierge wszystkie zadania… z pozoru niemożliwe do wykonania.