Recepcja jest miejscem, które przez wiele osób jest niedoceniana. Jak ważnym elementem każdej firmy jest recepcja i jej pracownicy wie, każdy kto miał okazję pracować w tym miejscu. Nie bez przyczyny recepcja jest określana przez recepcjonistów i recepcjonistki jako centrum dowodzenia i pierwsza linia frontu w jednym.
Nie da się ukryć, że to pracownicy recepcji są pierwszymi osobami, z którymi mają styczność hotelowi goście czy klienci odwiedzający firmy czy przedsiębiorstwa. Recepcja stanowi „wizytówkę firmy” jej wygląd i estetyka i czystość to priorytety. Perfekcyjna aparycja, elegancki strój i nienaganne maniery to kluczowe atrybuty recepcjonistki. Osoby na tym stanowisku, muszą wykazywać wiele empatii i zrozumienia dla problemów, z jakimi przychodzą do nich hotelowi goście czy klienci. Niezbędnym jest także odporność na stres, cierpliwość i opanowanie. Samodzielność i zaradność to kolejne bardzo ważne cechy pracowników obsługujących recepcji.
Recepcja to także centrum dowodzenia. Tu trafia cała korespondencja firmy. Pełna obsługa gości hotelowych, ich przyjęcie, udzielanie informacji i wymeldowanie, a także obsługa ewentualnych reklamacji także obywa się w recepcji. Recepcjoniści zajmują się prowadzeniem szczegółowej dokumentacji i archiwizacji napływających do firmy bądź hotelu dokumentów. W ich gestii leży informowanie o aktualnych potrzebach gości, pracowników czy biura. Często recepcja odpowiada także za składanie zapotrzebowań wszelakiej potrzeby.