W każdym zawodzie istnieje nieoficjalny zbiór zasad, dotyczących zachowań niedopuszczalnych. Nie inaczej jest z zawodem recepcjonistki. Każdy pracownik hotelowej recepcji powinien zdawać sobie sprawę, czego robić mu nie wolno i do jakich sytuacji doprowadzać nie wypada.
- Kardynalnym błędem jest oczywiście brak szacunku dla klientów i traktowanie ich protekcjonalnie lub lekceważąco. W przypadku gości hotelowych potocznie brzmiąca zasada „klient nasz pan”, jak najbardziej się sprawdza.
- Należy także pamiętać o tym, by nie zwracać się do swoich przełożonych po imieniu w obecności gości i nie odbierać przy nich prywatnych telefonów.
- Dodatkowo, recepcjonista jest reprezentantem firmy i w związku z tym jego wygląd powinien to odzwierciedlać. Elegancki i schludny ubiór to podstawa.
- Nie wolno zapominać o skrupulatnym wypełnianiu dokumentów – odkładanie obowiązków biurowych „na później” może mieć bardzo negatywne konsekwencje. Rozliczanie należności to kolejna kwestia, z którą nie należy zwlekać.
- I na koniec złota zasada pierwszego wrażenia: na widok gościa należy wstać i niezbędny jest przy tym uśmiech – i to bez względu na nasz aktualny nastrój!