Celowo w tytule użyty został rodzaj żeński, gdyż na opisywanym stanowisku zdecydowanie częściej zatrudniane są panie. Wpływ na to ma umiejętność podzielności uwagi i wielozadaniowości, którymi znacznie częściej charakteryzują się kobiety.
Praca recepcjonistki nieraz wymaga zajmowania się kilkoma rzeczami jednocześnie. Najważniejszą z nich jest oczywiście kontakt z klientem, na który składa się meldowanie i wymeldowywanie gości, a także przydzielanie pokoi, przyjmowanie rezerwacji i reklamacji oraz prowadzenie rachunków gości. Zadania te niosą za sobą konieczność posługiwania się odpowiednimi programami komputerowymi, usprawniającymi funkcjonowanie recepcji – m.in. programem umożliwiającym zarządzanie systemem wolnych miejsc. Prowadzenie ewidencji, a także odbieranie połączeń telefonicznych to kolejne z podstawowych czynności, wykonywanych na stanowisku recepcjonisty.
Oczywiście od recepcjonistki wymaga się udzielania wszelkich informacji, których oczekują goście hotelowi, przede wszystkim związanych z atrakcjami turystycznymi w mieście, a także komunikacją miejską. Powinna ona zatem dysponować dość szczegółową wiedzą na temat miasta i jego arterii komunikacyjnej. Należy także pamiętać, że recepcjonistka zobligowana jest do kompleksowej opieki nad gośćmi w trakcie całego pobytu. Co więcej, osoba zatrudniona na tym stanowisku stanowi wsparcie administracyjne placówki, a więc często wykonuje też zadania biurowe, zlecone przez zarząd.